Förlossning nr 3
Tänkte berätta om dagarna innan och själva förlossningen. Hade riktigt jobbiga sista dagar.
 
Onsdagen den 20/3 var jag på vanlig rutinkontroll hos barnmorskan. Jag hade några veckor tidigare fått beviljat igångsättnning om jag var mogen nog för att starta genom att ta hål på hinnorna. Eftersom jag tidigare haft snabba förlossningar och oro över att inte hinna in.
Så när jag var på kontroll hos barnmorskan gjorde hon en undersökning för att kolla tapp och mogenhet. Jag var 3 cm öppen och tappen var något bakåtlutad men ändå såpass att man kunde ta vattnet.
 
21/3
Fick tid för kontroll på förlossningen kl 12 för eventuellt sättas igång. Jag var stensäker på att idag kommer hon. Vi var i god tid, tror vi satt i väntrummet redan 11.30 med all packning. Vid 12 kom barnmorskan och gjorde koll, jag var absolut mogen för att ta hinnorna. Problemet var bara att förlossningen var full och fanns ingen plats fören absolut tidigast måndag. Blev tillsagd att ringa på måndag vid 8 innan dom gick sin rond men där tyckte dom att jag skulle vänta till mitt besök hos barnmorskan nästa dag. Besviken och riktigt trött på att aldrig kunna slappna av och njuta av sista tiden. Utan bara ångest och panik över att kanske få föda hemma.
 
26/3 - Dagen då hon äntligen kom!
 
Tisdagen började precis som vilken dag som helst. Hade tid hos barnmorskan vid 16 tiden. Hon såg hur trött och sliten jag såg ut och undrade vad förlossningen höll på med. Men där och då gjordes en undersökning igen, denna gången 5 cm öppen och buktande hinna. 
Hon ringde återigen förlossningen där jag fick tid dagen efter.
Jag åkte hem och hade panik för när jag var 5 cm öppen med storebror var han ute 1 timme senare.
Hemma tog jag det så lugnt jag bara kunde, för att inget skulle hända. 
 
Vid strax innan 19 på kvällen gör vi iordning barnen för läggdax, pussar och kramar dom godnatt. Alex går och lägger sig och läser för barnen. Jag ställer fram lite godis och häller upp dricka och ska lägga mig framför tvn. Hinner precis lägga mig på soffan, då går vattnet kl är då 19.05
Jag ropar på Alex men får inget svar. Ropar igen och han kommer ut lite irriterad och fråga vad det är jag vill då barnen precis håller på att somna. Jag berättar då att jag behöver en handduk för jag kan inte flytta på mig för då kommer allt bli blött för jag tror vattnet gått.
Då får han panik! Han snabbar sig att hämta en handduk samtidigt som han jagar upp barnen ur sängen. Han ringer till sin mamma som ska ta barnen och jag ringer min fostermamma som ska köra oss upp till förlossningen. Men när jag ringer så sitter hon upptagen i annat samtal. Men efter bara någon minut får jag tag på henne. Vid 19.25 sätter vi oss i bilen och åker upp till förlossningen, hemsk resa upp där jag har riktigt onda värkar men vill samtidigt dölja för barnen. Väl framme möter Alex mamma upp och tar barnen.
19.40 går vi in till förlossningen, där jag direkt får gå in i ett förlossningsrum. Blir undersökt och är då öppen 7 cm. Dom börjar med alla sina kontroller och frågar om det är något speciellt dom tycker jag vill att dom ska veta. Jag svarar att det kommer gå fort de kommer gå riktigt fort, de är allt jag får ur mig. 
Får ganska omgående gå till ett förlossningsrum.
Där får jag lustgas och får bara gå in i mig själv, vilket jag tycker är de som funkar bäst. Att bara försöka vara så avslappnad de går, vill inte att någon ska ta på mig utan bara vara. 
Vid 20.20 får jag krystvärkar, vilket jag berättar för barnmorskan. Hon säger att det är bara att trycka på vid nästa värk. Vid 4e krystvärken kommer huvudet. Sen ska man ju liggadär och flåsa vilket är sjukt svårt!
Vid nästa värk kommer hon äntligen ut! 20.30
4005 gram och 50 cm riktigt liten tjockis!
Våran Lemonie ❤️
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress